13 sposobów na odstraszenie i zniechęcenie klienta

Na warsztatach rozwijających umiejętności sprzedaży i obsługi klienta, które prowadzę, robię czasem takie ćwiczenie…

Pytam przewrotnie, co, my sprzedawcy, moglibyśmy zrobić, aby odstraszyć i zniechęcić swoich klientów.

Tak, aby w żadnym razie nie chcieli z nami pracować. Zwykle w atmosferze żartów i śmiechu powstaje lista, która może wyglądać mniej więcej tak:

  1. Spóźnij się na umówione spotkanie. W końcu to Ty jedziesz do klienta i on tam będzie bez względu na to, o której godzinie Ty się pojawisz.
  2. Stosuj szablonowe podejście sprzedażowe. Sprawdza się ze wszystkimi klientami, a przynajmniej z większością.
  3. Nie słuchaj klienta. Przecież Ty wiesz najlepiej, czego klient potrzebuje.
  4. Ignoruj klienta w trakcie rozmowy. Cokolwiek klient mówi do Ciebie, zawsze pamiętaj, co Ty masz mu do powiedzenia.
  5. Mów jak najwięcej. Pamiętaj, że każde zdanie wypowiedziane przez klienta pozbawia Cię możliwości wypowiedzenia swojego zdania.
  6. Nie przedstawiaj korzyści i wartości swoich produktów, usług i rozwiązań. Przecież są oczywiste i tylko idiota by ich nie pojął.
  7. Okazuj zniecierpliwienie, gdy klient zbyt długo nie rozumie wartości Twojej propozycji. Może to sprawi, że ze w poczuciu wstydu kupi od Ciebie.
  8. Okazuj złość, gdy klient zgłasza zastrzeżenia. Jak śmie kwestionować nawet nie sam produkt, lecz Ciebie jako sprzedawcę?
  9. Manipuluj klientem. To królik doświadczalny, na którym możesz dowolnie stosować wszelakie techniki sprzedaży, a on się nie zorientuje.
  10. Obiecuj na wyrost. Nikt nie da Twojemu klientowi tyle, ile Ty mu obiecasz.
  11. Znikaj z pola widzenia po dokonaniu sprzedaży. Najważniejsze, że klient kupił, a jeśli będzie coś nie tak, to przecież jego problem.
  12. Nie odpowiadaj na telefony i maile klienta. Po co Ci zawraca głowę? Gdyby chciał kupić, to by już to zrobił.
  13. Nie wywiązuj się z danego słowa. Przecież to nie ma znaczenia, bo wszyscy – włącznie z klientem – tak dzisiaj robią.

Ogólna wesołość nagle zanika, gdy proszę, by każdy pomyślał o sytuacji ze swoim klientem, w której któreś z powyższych zachowań mogły mieć miejsce…

Strzeż się tych zachowań jak ognia.

Dlaczego?

Po pierwsze, zachowując się w ten sposób stracisz klienta. To pewne.

Po drugie, jeśli Twoi konkurenci tak się czasami zachowują – co prawdopodobne – odwrócenie tych zachowań buduje Twoją przewagę w pozyskiwaniu i utrzymywaniu dobrych i lojalnych klientów.

Dobrego sprzedawania 🙂

– Marcin

Doskonała OBSŁUGA KLIENTA – szkolenie, które pomaga lepiej zadbać o klienta. Sprawdź

PS. Jeśli spodobał Ci się ten wpis, podziel się nim używając przycisków obok. W ten sposób przysłużysz się komuś, kto może potrzebować inspiracji i rozwiązań. Dziękuję 🙂