Skąd wiesz, że masz dobre relacje z klientem?

relacje z klientem

Relacje z klientem?

– Mamy dobrych handlowców. Mają świetne relacje z naszymi klientami.

– A jakie mają wyniki sprzedaży?

– Słabe. Właśnie dlatego się widzimy.

To dziwne, że ktoś ma dobre relacje, a nie ma wyników, prawda?

Zwłaszcza, jeśli mowa o relacjach biznesowych.

W życiu osobistym nie możesz mieć dobrych relacji w związku, który nie działa. Możesz mieć wprawdzie „dobre relacje z ex”, ale wtedy definicja i standard tych relacji są zupełnie inne.

Wracając do klienta, dobre relacje oznaczają współpracę i biznes. Niekoniecznie dziś. Ale w rozsądnej perspektywie.

Zatem, jeżeli nie masz dobrych wyników, czy możesz powiedzieć, że masz dobre relacje?

Relacje z klientem. Jak zmierzyć coś, co jest niemierzalne?

Nie mów tylko pokaż to wpis, w którym postawiłem tezę, że większe znaczenie od tego, co mówisz, ma to, co robisz. I Ty. I ja. I klient.

Dlatego chcąc zmierzyć niemierzalne, jak na przykład motywację, zadowolenie czy relacje, nie bazuj na słowach i deklaracjach.

Nie bazuj na swoich opiniach i przekonaniach. Bazuj na zachowaniach. Obserwuj je i interpretuj.

W kontekście relacji, jeżeli pewne zachowania występują, oznacza to, że relacje są (i mają się dobrze).

Jeżeli tych zachowań brak, oznacza to, że tylko Ty uważasz Wasze relacje za dobre (mimo, że klient tak je w rozmowie z Tobą nazywa).

Jakie zachowania mogą świadczyć o tym, że relacje między Tobą a Twoim klientem są dobre?

Oto lista kilku zachowań, które mogą świadczyć o dobrej relacji. Nie wszystkie muszą występować, jednak jeżeli żadne(!) z nich nie występuje, masz nad czym się zastanowić.

Pomyśl o swoich klientach i potraktuj poniższe zachowania jak listę kontrolną, która odpowie Ci na pytanie, jak dobre są Twoje relacje z klientem.

  • Klient traktuje Cię z sympatią i szacunkiem (co przekłada się na zaufanie).
  • Klient zawsze odpowiada na Twoje maile i telefony (choć niekoniecznie od razu).
  • Klient znajduje dla Ciebie czas (jeżeli nie w danej chwili, to w rozsądnej perspektywie).
  • Klient sam zwraca się do Ciebie z problemami, których rozwiązania szuka (jesteś jednym pierwszych kontaktów, gdy czegoś związanego z Twoją działalnością szuka).
  • Klient ufa Ci, szczerze odpowiadając na pytania, które zadajesz i otwarcie dzieląc się informacją (zwłaszcza informacją zwrotną na temat Ciebie, Twojej oferty, firmy, produktów, itp.).
  • Klient jest otwarty na propozycje, rozwiązania i argumenty, które mu przedstawiasz (dopytuje, analizuje, zastanawia się nad ich zastosowaniem).
  • Klient sam proponuje Ci rozwiązania, które są korzystne dla Ciebie (będąc też korzystnymi dla niego).
  • Klient zwraca uwagę na wartości Twojej propozycji, a nie tylko na jej cenę (co nie znaczy, że nie negocjuje ceny, lub że nie ma innych obiekcji).
  • Klient poleca Cię innym klientom (nawet jeśli go o to otwarcie nie prosisz).

i last but not least

  • Klient kupuje od Ciebie (bo jest to naturalny rezultat zachowań opisanych powyżej).

Dobre relacje to dobre rezultaty.

Jakie inne, Twoim zdaniem, zachowania klientów mogą świadczyć o tym, że masz z nim/nią dobre relacje?

Wszystkiego, co dobre,

– Marcin

Skuteczne techniki SPRZEDAŻY – szkolenie otwarte (8-9 stycznia, Warszawa) lub szkolenie zamknięte (dla Twojej firmy). Sprawdź

PS. Jeśli spodobał Ci się ten wpis, podziel się nim używając przycisków obok. W ten sposób przysłużysz się komuś, kto może potrzebować inspiracji i dobrych rozwiązań. Dziękuję 🙂