9+1 wskazówek, jak przygotować dobre CV?

Po raz kolejny zaangażowałem się w proces rekrutacji sprzedawców po stronie klienta.

I po raz kolejny przekonałem się o tym, jak ważne jest to, aby potrafić dobrze sprzedawać.

Nie tylko produkty i usługi, gdy już zdobędziesz tą pracę.

Lecz także siebie, gdy jeszcze o tą pracę zabiegasz.

Pamiętaj, że proces zatrudniania to kupowanie.

Tu także znajomość sztuki sprzedaży pozwoli Ci lepiej zrozumieć, czego oczekuje Twój potencjalnie przyszły pracodawca.

Oto kilka wniosków i wskazówek dotyczących CV, które mogą Ci się przydać, gdy będziesz aplikować do nowej pracy – niekoniecznie jako sprzedawca.

Prolog

Niech Twoje CV sprawia wrażenie, że przyłożyłeś się do jego przygotowania. To znak, że Ci zależy.

Sprawdź, czy ta praca (ogłoszenie) jest dla Ciebie

Szukam handlowca, a dostaję aplikację od grafika.

Osobiście odbieram to jako całkowity brak szacunku do mnie (ktoś nie wczytał się w to, co do niego piszę w ogłoszeniu) oraz do mojego czasu (który poświęcam na przeczytanie aplikacji).

Takie podejście dyskwalifikuje kandydata od razu (choć w zasadzie nawet się nie zakwalifikował, aby być zdyskwalifikowanym).

Czasem zadaję sobie pytanie, co myśli taki aplikant wysyłając całkowicie niepasujący profil. Jednak, prawdopodobnie nie myśli nic. A ja nie chcę zatrudniać osoby niemyślącej.

Co więcej, i tak nie zatrudniłbym kogoś, kto nie szanuje nie tylko mojego, lecz także swojego czasu. Wysyłanie aplikacji masowo i na oślep to tylko pozorna oszczędność czasu.

Zadbaj o wygląd i format aplikacji

Jeśli wysyłasz swoje CV, zainwestuj chwilę w jego formatowanie i konwersję z dokumentu Word (lub podobnego) do pdf.

Twoje CV, a z nim Ty, wyglądacie wtedy bardziej profesjonalnie i pozwalacie zaprezentować się równie dobrze w różnych programach, systemach operacyjnych, rodzajach wyświetlaczy, itp.

Pamiętaj też o tym, aby odpowiednio nazwać swój plik CV. Samo „CV” to za mało.

Komuś może się nie chcieć przeszukiwać komputera, aby znaleźć Ciebie. Twoje imię i nazwisko w nazwie pliku to minimum. Dla optimum, przeczytaj punkt poniżej.

Dopasuj CV pod pracodawcę

Pokaż, że zależy Ci na tej właśnie pracy.

Najprościej pokażesz to odnosząc się w CV do tego, co wiesz na temat potencjalnego pracodawcy. Jeśli Twoje doświadczenie, które opisujesz, szczególnie pasuje pod profil, którego szuka pracodawca, wspomnij o tym.

Napisz swoje CV (Twój produkt) pod pracodawcę (Twój klient). Druga prosta rzeczy to wpisanie nazwy firmy, do której aplikujesz w nazwie pliku CV (obok swojego nazwiska).

Profesjonalne zdjęcie

Jeśli umieszczasz w CV swoje zdjęcie (nie musisz), zadbaj, aby było profesjonalne (a nie np. z wakacji, w ciemnych okularach).

Zainwestuj w usługi fotografa, które wie, jak takie zdjęcie zrobić. Różnica we wrażeniu, które zrobisz zwróci Ci się wielokrotnie.

Dodatkowo, Twoje zdjęcie to Twój wizerunek. Jakie wrażenie chcesz wywrzeć?

Osoby o kamiennej twarzy, śmiertelnie poważnej i nie okazującej żadnych emocji, czy też osoby, która na pierwszy rzut oka budzi sympatię? Zadbaj o to swoim wyrazem twarzy 🙂

Kim jesteś?

Po podaniu swoich danych, napisz kilka zdań na temat swojej unikalnej wartości i korzyści, które oferujesz.

Co takiego wyróżnia Cię spośród dziesiątek, setek lub tysięcy aplikantów?

Jeden, dwa akapity wystarczą. Być może ta część Twojego CV będzie tą, którą rekruter zapamięta i skłoni go do tego, aby sie z Tobą skontaktować.

Doświadczenie ważniejsze niż edukacja

Ponieważ doświadczenie jest ważniejsze od edukacji, zacznij od tego, co robiłeś zawodowo, zostawiając szkoły na potem.

Szanując miejsce i czas, nie musisz pisać, do jakiej szkoły podstawowej chodziłeś – chyba, że dodaje to wartości do Twojej aplikacji.

Co robiłeś, i co zrobiłeś?

W kontekście Twojego doświadczenia zawodowego, jeśli tylko wypiszesz swoje stanowiska (np. przedstawiciel handlowy), podasz firmy, w których pracowałeś i czas, który tam spędziłeś, to za mało.

Lepiej jeśli przy stanowiskach wypiszesz zakres obowiązków (co robiłeś).

Najlepiej, jeśli do tego doświadczenia dodasz krótki opis swoich osiągnięć (co zrobiłeś).

Pamiętaj, że rekruterzy zatrudniają dla określonych rezultatów. Jeżeli w Twoim CV znajdą wzmiankę o tych rezultatach, których szukają dla siebie, Twoja wartość w ich oczach wzrośnie.

Pisz zrozumiale

Upewnij się, że osoba, która będzie czytać Twoje CV będzie je rozumieć.

Używanie branżowych skrótów jest OK, pod warunkiem, że osoba, która je czyta wie, co za nimi stoi.

Pamiętaj, że zwykle CV przechodzi przez kilka rąk rekrutujących, z których nie wszyscy mogą być tak obeznani z branżą, jak Ty.

List motywacyjny?

Załączenie listu motywacyjnego (gdy nie jest wymagany) pokazuje, że włożyłeś więcej wysiłku, niż Ci, którzy takiego listu nie przygotowali.

Jednak, jeżeli Twój list jest generyczny (ogólnikowy), nie dodaje wartości.

Jeśli jednak, w liście wskażesz argumenty, dla których jesteś naprawdę właściwym kandydatem na TO stanowisko w TEJ firmie, jest OK.

Epilog

Potraktuj proces rekrutacji, jak proces sprzedaży.

Wiesz, że firma (Twój klient w rekrutacji) szuka rozwiązania swojego problemu.

Wiesz, wstępnie, jakiego rozwiązania (a raczej rozwiązywacza [sic]) problemu szukają.

Odpowiedz na pytanie, czy jesteś właściwą osobą, która ten problem może rozwiązać.

Przeprowadź klienta przez serię jakościowych i wartościowych kontaktów.

Zareklamuj się wysyłając dopasowany komunikat marketingowy w formie CV.

Jeśli będzie wystarczająco atrakcyjny, na rozmowie, dopytaj się o konkretne potrzeby i oczekiwania.

Przedstaw korzyści, które pracodawca uzyska korzystając z Twoich usług.

Dopnij umowę.

***

Jeżeli chciałbyś, abym pomógł Ci – jak już wielu osobom – przygotować się do znalezienia i zdobycia dobrej pracy, skontaktuj się ze mną.

Jeżeli chciałbyś, abym pomógł Ci – jak już wielu osobom – przygotować się do znalezienia i zdobycia dobrych ludzi do pracy, także skontaktuj się ze mną.

Wszystkiego, co dobre,

– Marcin

Skuteczne techniki SPRZEDAŻY – szkolenie otwarte (8-9 stycznia, Warszawa) lub szkolenie zamknięte (dla Twojej firmy). Sprawdź

PS. Jeśli spodobał Ci się ten wpis, podziel się nim używając przycisków obok. W ten sposób przysłużysz się komuś, kto może potrzebować inspiracji i dobrych rozwiązań. Dziękuję 🙂