Obsługa Klienta a Dbanie o Klienta: na czym polega różnica?

Jaka jest różnica między Obsługą Klienta a Dbaniem o Klienta? Marcin Rzucidło / Rozwiązania Skutecznej Sprzedaży

Wiesz już, że „każdy z nas żyje coś sprzedając”.

Dzisiaj, chciałbym dodać jeszcze jedną rolę do Twojego repertuaru (zawodowego – i jak się okaże nie tylko).

Każdy z nas pracuje także w obsłudze klienta, a raczej w naszym osobistym dziale dbania o klienta.

Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Po pierwsze, kto jest Twoim klientem?

Ktokolwiek, kto wchodzi w jakąkolwiek znaczącą interakcję, transakcję lub relację z Tobą jest Twoim klientem.

Twoim klientem jest:

  • prawdziwy(?!) klient, który Ci płaci,
  • Twój szef (który także Ci płaci poprzez firmę, dla której pracujesz),
  • Twoja rodzina, przyjaciele i znajomi, kiedy oczekują Twojej uwagi i zaangażowania,
  • Ty sam – kiedy tylko chcesz czegoś od siebie samego.

Po drugie, czym jest obsługa klienta?

I tu zaczynają się schody.

Ze względu na charakter mojej pracy (jestem przecież trenerem i coachem sprzedaży i obsługi klienta) oraz ze względu na mój własny charakter (także bywam klientem), prawdopodobnie jestem bardziej wyczulony na to, czym prawdziwa obsługa klienta – lub raczej dbanie o klienta – powinna być.

Wielokrotnie obsługa klienta wygląda profesjonalnie i jest OK – tyle, że czegoś brakuje:

  • mówią w Twoją stronę, ale nie do Ciebie,
  • nie słuchają,
  • są mili dla Ciebie, lecz masz nieodparte wrażenie, że tylko dlatego, że muszą, a nie chcą.

Są tam, aby Cię obsługiwać.

Ale o Ciebie nie dbają.

I to jest ta różnica.

Różnica pomiędzy obsługą klienta a dbaniem o klienta.

Jeśli chcesz zrobić różnicę w poziomie zadowolenia Twoich klientów i poziomie związanych z tym dochodów, po pierwsze zrozum, kto jest Twoim klientem (podpowiedź: wszyscy).

Potem, zrozum, co dbanie o nich naprawdę oznacza. Na poziomie Twojego nastawienia, wizji, nawyków i umiejętności. Czterech kluczy do zagadki dbania o klienta.

Wtedy możesz zrobić tych kilka rzeczy:

  • Zainteresuj się prawdziwie, co jest ich problemem (nie chodzi tu o to, co możesz dla nich zrobić, lecz jak możesz im pomóc rozwiązać ich problem)
  • Bądź cierpliwy i zrozum, czego naprawdę chcą. Zadawaj dobre pytania i uważnie słuchaj.
  • Spędzaj z nimi wartościowy czas, niż tylko bądź tam na wypadek, gdyby (broń Boże!) Cię potrzebowali.

Dziś nie wystarczy obsługiwać klientów.

W tym szkoli się ludzi i to robią (niektórzy chcą i potrafią, inni nie).

Różnica pojawia się, gdy dbasz o klienta.

I kiedy Ty dbasz o klienta, on poczuje różnicę i zadba o Ciebie. Na przykład, używając swojego portfela.

[Marcin Rzucidło / Rozwiązania Skutecznej Sprzedaży / MarcinRzucidlo.pl]

Wszystkiego, co dobre 🙂

– Marcin

Doskonała OBSŁUGA KLIENTA – szkolenie otwarte (Warszawa, 29-30 stycznia) lub szkolenie zamknięte (dla Twojej firmy). Sprawdź

PS. Jeśli spodobał Ci się ten wpis, podziel się nim używając przycisków obok. W ten sposób przysłużysz się komuś, kto może potrzebować inspiracji i dobrych rozwiązań. Dziękuję 🙂