Obsługa klienta: „Szanujmy naszych klientów. Inaczej ich stracimy!”

Obsługa klienta: "Szanujmy naszych klientów. Inaczej ich stracimy!" Marcin Rzucidło

Obsługa klienta to dziś za mało.

Dziś dbanie i troska o klienta jest tym, co daje przewagę na rynku.

I prędzej niż później „niewidzialna ręka rynku” (tzn. klienta) wymusi na nas wszystkich, aby klienta nie tylko obsługiwać, lecz szanować, dbać i troszczyć się o niego.

Kilkanaście lat temu pojechałem na wakacje na Wyspy Kanaryjskie. Był to czas, gdy mieszkańcy Gran Canarii i Teneryfy mocno się burzyli, że wszędobylscy i hałaśliwi turyści zaburzają ich codzienną, spokojną egzystencję.

Lokalny samorząd zorganizował kampanię społeczną opartą na haśle: „Szanujmy turystów. Inaczej ich stracimy.”

Nie musieli dopisywać pytania „I co wtedy?”, ponieważ wielu mieszkańców wysp pamiętało dobrze czasy, gdy „Kanary” znajdowały się na całkowitym uboczu, nie tylko geograficznie, lecz przede wszystkim gospodarczo. I co naprawdę turystyka tym wyspom (i im samym) dała.

„Szanujmy naszych klientów. Inaczej ich stracimy.”

To hasło nader często przychodzi mi na myśl, gdy sam jestem klientem i doświadczam sytuacji, w której sprzedawcy, doradcy lub konsultantowi po prostu nie zależy na tym, aby o mój komfort jako klienta zadbać.

Czasem mam wrażenie, że wszystko jest ważniejsze od mojego pytania lub mojej prośby.

I myślę wtedy, czy zdaje sobie on sprawę, że to, że może w ogóle tam pracować (i zarabiać) wynika z tego, że to klient ma wyższy poziom troski i dbałości o siebie niż on sam.

Dbanie o klienta nie jest dzisiaj standardem.

To w sumie dobra wiadomość dla Ciebie. Ponieważ daje Ci to możliwości, aby prześcignąć konkurencję – sprzedawać i zarabiać więcej.

Jestem przekonany, że gdy pomyślisz o rzeczach, które sam kupujesz, będą wśród nich takie, za które mógłbyś zapłacić mniej, lecz (pod)świadomie decydujesz się zapłacić więcej dlatego, że wiesz, że, gdy taka potrzeba zaistnieje, ktoś się o Ciebie zatroszczy.

To nie obsługa klienta (customer service), lecz dbanie o klienta (customer care) jest przewagą konkurencyjną. To coś, co robi różnicę.

Klient musi być przekonany, że Tobie zależy na nim. A Tobie musi na tym zależeć.

Jeśli Ty zatroszczysz się o klienta (swoim czasem, uwagą i energią), on zatroszczy się o Ciebie (swoim portfelem).

Wszystkiego, co dobre 🙂

– Marcin

Doskonała OBSŁUGA KLIENTA – szkolenie otwarte (Warszawa, 29-30 stycznia) lub szkolenie zamknięte (dla Twojej firmy). Sprawdź

PS. Jeśli spodobał Ci się ten wpis, podziel się nim używając przycisków poniżej. W ten sposób przysłużysz się komuś, kto może potrzebować inspiracji i rozwiązań. Dziękuję 🙂