Złe nawyki i dobre nawyki: jak te pierwsze zamienić na te drugie?

Złe nawyki i dobre nawyki: jak te pierwsze zamienić na te drugie? Marcin Rzucidło

Twoja wartość netto dla świata jest zwykle mierzona tym, co pozostaje po odjęciu Twoich złych nawyków od tych dobrych. – Benjamin Franklin

Jeżeli przypadkowo masz jakieś złe nawyki, które chcesz zmienić, mogę Ci podpowiedzieć pewien bardzo dobry sposób.

Dzięki tej metodzie udało mi się, na przykład, znacznie ograniczyć ilość kawy, którą codziennie piję, zacząć regularnie ćwiczyć rano i wieczorem oraz wyeliminować nawyk odrywania się z błahych powodów od pracy.

Dzięki temu jestem bardziej efektywny, mogę więcej osiągnąć w ciągu dnia oraz czuję się o wiele lepiej.

Metoda ta sprawdza się także jeśli chodzi o nawyki zawodowe, także te związane ze sprzedażą.

Sposób jest banalnie prosty i skuteczny, pod warunkiem, że naprawdę chcesz swoje złe nawyki wyeliminować. Albo, zamienić je na inne – lepsze.

Dla ułatwienia, Moje Nawyki – Marcin Rzucidło to wzór prostego dokumentu, który pomoże Ci z tym nawykami pracować.

Na czym cała zabawa polega?

System składa się z trzech prostych kroków, które pozwolą Ci wyeliminować złe nawyki, które Ci w jakikolwiek sposób przeszkadzają i zamienić je na takie, które będą Cię wspierać w osiągnięciu tego, na czym Ci zależy.

Krok pierwszy: inwentaryzacja nawyków

Listę swoich nawyków podziel na dwie części.

Z lewej strony wypisz jak najwięcej nawyków, które uznajesz za dobre. Najpierw chodzi właśnie o to, aby uzmysłowić sobie, że jest ich sporo, oraz że jesteś w stanie dobre nawyki tworzyć i rozwijać. Przecież nie wzięły się one z niczego.

Z prawej strony tabeli, zapisz z kolei te złe nawyki, które chciał(a)byś zmienić.

Nie przejmuj się jeśli nie wypiszesz wszystkich. 🙂 Lista jest dokumentem roboczym. Gdy przypomni Ci się jakiś dodatkowy nawyk do wyeliminowania (albo złapiesz się na robieniu czegoś, czego nie powinieneś/nie powinnaś), dopisz go do listy.

Możesz także poprosić kogoś z Twojego otoczenia, aby podpowiedział Ci, co na tej liście mogłoby się znaleźć. 🙂

Krok drugi: migracja nawyków

Chodzi tu o to, aby nawyki z prawej („ciemnej”) strony przenieść na lewą („jasną”) stronę.

Jak to zrobić?

Musisz pamiętać o dwóch kluczowych rzeczach.

Po pierwsze, będziesz pracować nad jednym nawykiem na raz. Jeśli będziesz próbować zmienić je wszystkie od razu, nie da rady. Szkoda Twojego wysiłku i motywacji.

Wybierz jeden nawyk, który przeszkadza Ci najbardziej i skup się na jego zmianie zanim przejdziesz do zmiany kolejnego.

Po drugie, pomyśl na jaki dobry nawyk chcesz ten negatywny zamienić.

Najprościej jest zamienić go na przeciwieństwo. Na przykład, jeśli chcesz się pozbyć nawyku „notorycznie się spóźniam”, określ nawyk, na który chcesz go zamienić jako „jestem zawsze na czas”.

Można też niektóre nawyki zamieniać na coś innego. Na przykład „palę 20 papierosów dziennie” możesz zamienić na „robię 20 przysiadów dziennie.”

Musisz zdecydować jaka zamiana będzie dla Ciebie najlepiej działać. Taka zamiana wzmacnia motywację, ponieważ, mentalnie, nie pozbywasz się czegokolwiek (co buduje wewnętrzny opór), lecz zamieniasz to na coś innego, w dodatku pozytywnego.

Po prawej stronie tabeli przekreśl ten nawyk, który chcesz wyeliminować i zapisz obok niego – najlepiej innym kolorem – ten nowy zamiennik, który w to miejsce chcesz wprowadzić.

Krok trzeci: eliminacja nawyków

Teraz przystąp do działania.

Gdy wybrałeś/wybrałaś nawyk do zmiany, przez kolejne 7 dni skup się na świadomym jego eliminowaniu i zamienianiu go na ten, który określiłeś/określiłaś jako jego pozytywny zamiennik.

Chodzi tu o świadome unikanie zachowań, których chcesz się wyzbyć oraz świadome wprowadzanie zachowań, które chcesz wypracować.

Będzie to wymagało wysiłku i dyscypliny, lecz zobaczysz, że sama świadomość panowania nad tym procesem da Ci wiele satysfakcji. I co najważniejsze, pozwoli Ci wyeliminować niechciany nawyk.

Pamiętaj też, aby za każdym razem, gdy świadomie odejdziesz od eliminowanego nawyku, nagrodzić się w jakiś sposób – choćby dobrym słowem i gratulacjami dla samego/samej siebie.

Jeśli po tygodniu ocenisz, że udało Ci się nawyk wyeliminować/zamienić, skreśl go z listy po prawej stronie a nowy, dobry, wpisz do tabeli po stronie lewej. Dorysuj wyraźną strzałkę, która podkreśli zmianę nawyku.

Jeżeli jednak po tygodniu czujesz, że wciąż zły nawyk jest silniejszy od Ciebie, przedłuż ćwiczenie o jeszcze jeden tydzień.

Chodzi tu o zakorzenienie pewnych zachowań poprzez określoną liczbę powtórzeń. Ta liczba powtórzeń jest zawsze skończona (choć dla każdej osoby i każdego zachowania może być inna).

To dobra wiadomość, ponieważ oznacza to, że jakikolwiek Twój zły nawyk by nie był, możesz go zawsze zamienić na nawyk, który będzie Cię wspierać i z którym będziesz czuć się dobrze. Trzeba tylko wystarczająco długo wytrwać w kształtowaniu nowych zachowań.

Gdy przeniesiesz nowy nawyk na lewą stronę tabeli, czas skupić się na kolejnym nawyku z prawej strony.

Zachowaj swoją listę i pracuj z nią regularnie.

Będzie ona fizycznym świadectwem Twojej pracy nad sobą i Twoimi nawykami. Zobaczysz z jak wielką satysfakcją spojrzysz na tą listę, gdy prawa strona będzie cała pokreślona.

Przekaż także link do tego wpisu komuś, kto Twoim zdaniem może potrzebować takiej właśnie zmiany nawyku. Pomóż mu/jej – być może – go zidentyfikować i zamienić na coś dobrego.

I właśnie wszystkiego co dobre chciałbym Ci na zakończenie życzyć!

Wszystkiego, co dobre 🙂

– Marcin

Skuteczne techniki SPRZEDAŻY – szkolenie otwarte (8-9 stycznia, Warszawa) lub szkolenie zamknięte (dla Twojej firmy). Sprawdź

PS. Jeśli spodobał Ci się ten wpis, podziel się nim używając przycisków poniżej. W ten sposób przysłużysz się komuś, kto może potrzebować inspiracji i rozwiązań. Dziękuję 🙂